Kategorier
Bjarne Wilmarsgård Media

SD irriterar…

Tycker jag mig förstå efter att under så lång tid märkt hur de andra partierna beter sig i sin samvaro med Sverigedemokraterna.
Ännu mer synligt är att SD på något sätt är ett ”mediernas hatobjekt”. Speciellt då – tycker jag – märks det hos AB och Katrineholms-Kuriren.

Att jag kom för mig att börja skriva några rader om det är en ”ordväxling” mellan ABs Lena Mellin som skriver en – av elakhet – rent illvillig krönika under rubriken:
Jimmie Åkessson, vart tog du vägen?

…där jag på Facebook läser Åkessons svar:

Kära Lena! Jag saknar dig också.
Som du säkert har noterat (du nämner det själv i din text) befinner sig Sverige och världen i kris. Människor dör, sjukvårdssystem är överbelastade, företag slås i spillror och människor tvingas ut i arbetslöshet. Att du, trots allt detta elände, ägnar mig en tanke är förstås smickrande, men just nu har vi faktiskt viktigare saker att bekymra oss om.

Svaret på din fråga är: Sölvesborg.

Lena, jag är medveten om att många inom ditt skrå är tämligen ointresserade av vad som sker utanför Stockholms tullar, men vi som bor här lever och frodas trots ert ointresse. Ännu är vi inte lika hårt drabbade av coronakrisen som ni där uppe, men som du vet är vi lite efter här på landet.

Om du känner att detta brev inte riktigt stillar din oro, är du hjärtligt välkommen att höra av dig. Jag har alltid tid för dig. Just nu har jag och övriga i oppositionen, av hänsyn till läget, sänkt konfliktnivån ganska mycket. Jag är säker på att du förstår, och jag är lika säker på att du istället hade skrivit en riktigt arg text om jag inte agerat på det sättet. Det är trots allt ditt jobb, att i varje situation hitta fel på såna som jag.

Lena, vi tar oss genom detta tillsammans! När vi besegrat den här besten lovar jag att vara tillbaka med besked.
Jag ska inte göra dig besviken.
Jimmie

Besviken, funderar jag, borde jag inte bli rejält besviken på mig själv som sitter här och känner små känsloryck av skadeglädje när jag tar del av:

Den socialdemokratiska tidningen Aftonbladet fick under 2019 ett dramatiskt tapp i sin annonsförsäljning. Annonsintäkterna var nästan 20 procent lägre jämfört med 2018.
Även den vänsterliberala tidningen Expressen tappar annonsintäkter. Nu tvingas man spara mer än 100 miljoner kronor för att kompensera för de bristande annonsintäkterna.

Nu är det coronaviruset som orsakar nästa smäll. Enligt en enkätundersökning som branschorganisationen TU – Medier i Sverige har gjort kan flera svenska mediehus förlora uppåt 50 procent av sina annonsintäkter i år.

Vår lokala storhet – Kuriren – hade för kort tid sedan en krönika där chefredaktören berättade att tidningen (av ekonomiska skäl) behövde minska sina utgifter och därför minska ner på personalstyrkan med ett 20-tal personer.
Annonsörerna sviker Kuriren till förmån för ”sociala medier”…

Eftersom du antagligen är nyfiken – Nej – jag är känner mig inte besviken på mig själv utan ser nog i skrivande stund mera ut som på denna ”ungdomsbild” på mig…