Kategorier
Bjarne Wilmarsgård

Slottsrestaurang?

”Restaurangen i Säfstaholms slott är fortfarande utan krögare. Efter en misslyckad upphandling förra vintern, då det inte kom in ett enda anbud, var kommunen i våras i kontakt med en intressent. Men innan ett avtal kunde skrivas på kom corona och intressenten drog sig ur. 
Nu vill kommunen upphandla restaurangen på nytt.”

Hm, för all del, tänkte jag när jag läste i Kuriren om kommunens nya försök att få slottets restaurang att öppna igen. Man ska ju gärna hylla den som inte ger upp, så låt oss göra det ett tag. Tänkte jag också – innan jag blev lite mer konfunderad i mina tankar när jag i Kurirens artikeltext läste:
– Vi måste gå ut bredare och annonsera i branschtidningar och dagspress. Förra gången nådde vi ut för lite och tiden för att lämna in anbud var för kort, säger kultursamordnaren Ulrika Di Martini Brakel.
Kraven på den framtida restaurangverksamheten kommer i stort sett vara samma i nästa upphandling.

Det var den sista meningen där som väckte, funderingar, enär jag minns hur kommunen (enligt mig) gravt misskötte den förra upphandlingen – som jag läste om i Kuriren – och förbluffades över galenskaperna som fanns i upphandlingsreglerna (plus, vill jag tro) personliga galenskaper tillagda av förre upplevelsechefen.

För att få lite mer kunskap om den kommande upphandlingen har jag därför från kommunen, i ett mejl sent på söndagskvällen, begärt ut det förra ”upphandlingsunderlaget” – och här vill jag sticka in beröm till kommunen – för tidigt denna måndag fanns allt i min e-postlåda…

I den förra upphandlingen skrevs:
Syftet med restaurangverksamheten är att skapa ett attraktivt utbud av mat och cafésortiment. Förväntningarna på den nya restaurangverksamheten är höga, dels vad gäller omfattning och variation i utbudet, dels på en ökad kvalitetsnivå.
Och dessutom:

Café- eller restaurangen skall vara öppen enligt följande:
Tisdagar-fredag kl. 11.00–18.00
Lördag-söndagar kl. 11.00–16.00

Så hamnar jag i okända trakter enär jag inte vet om detta även kommer att finnas med i den kommande upphandlingen. Antagligen – om jag nu ska hänvisa till ”Kraven på den framtida restaurangverksamheten kommer i stort sett vara samma i nästa upphandling.

Jag själv har varit företagare sedan 1973 då jag startade mitt första ”tidningsförlag” och sålde mitt sista i december 2012.
Alla lönsamma.
Med detta vill jag antyda att jag har viss erfarenhet av att driva/sköta (mindre) företag där jag som mest hade sex anställda (plus många frilansande skribenter) – även om jag på visst sätt förstår att det är skillnad på att driva en restaurangrörelse jämfört med att ge ut – månadstidningar.
Men en gemensam sak finns det – för att lyckas med sitt företag måste man kunna ”ge kunderna vad de vill ha”.

Och det är jag säker på – att en sådan kompetens måste man förvänta sig att en rutinerad ”krögare” har. Men, det som får mig att tvivla på att slottet ska lyckas engagera en ”sådan kompetens” – är frågan till mig själv – ”Finns det verkligen kundunderlag i Vingåker för att hålla en restaurang som lever upp till”:
Syftet är att skapa ett attraktivt utbud av mat och cafésortiment. Förväntningarna på den nya restaurangverksamheten är höga, dels vad gäller omfattning och variation i utbudet, dels på en ökad kvalitetsnivå.
(Det är ju inte precis så att det saknas konkurrens när det gäller restauranger i Vingåker)
Det har jag svårt att se framför mig.

Öppet – Året om?
Dessutom Med den tvingande ”ryggsäcken” att:
”Anbudsgivaren ska till anbudet bifoga en skriftlig beskrivning av sitt förslag till genomförandet av café och restaurangutbud.

Anbudsgivaren ska beskriva sitt planerade utbud i cafét. (inte min felstavning) Anbudsgivaren ska bifoga en två veckor lunchmeny som man planerar att servera under juni månad. Lunchmenyerna ska var prissatta.

En veckas kvällsmeny (för en restaurang som antas stänga kl 18.00?) under november månad ska även bifogas anbudet. Menyn ska vara prissatt för att beställaren ska se vilken prisklass anbudsgivaren förväntas arbeta inom.

Anbudsgivaren ska beskriva sina tillagningsmetoder och produkturval med fokus på kvalité, miljö och hälsa.”

Du – bara en idiot – utan minsta kunskap om hur det är att driva ett privat företag kan åstadkomma någonting så erbarmligt.

Om man som jag – startat ett antal facktidningar – var tanken då att jag med det jag vill bjuda läsarna att ta del av – var sådant jag (som chefredaktör) trodde att de vill läsa om”. Och gjorde läsarna det så prenumererade de – och annonsörerna strömmade till.
Erbjuder man läsarna en tidning med (för dem) intressant innehåll – hållet i en personlig stil – i en för läsarna i en välkomnande miljö (Layout) och du får en lönsam produkt. Lätt som en plätt…
Samma tanke gäller för den som driver en restaurang.

Men – en tillsatt redaktör – för t ex vår kommuntidning tvingas skriva om sådant som kommunen vill få ut.
Oavsett om någon vill läsa det.
En jävla skillnad det.

Får jag så runda av med – som det sägs – ”den siste idioten är ännu inte född” – om en tid får vi vet hur det är med den saken i Vingåker…

Ett svar på ”Slottsrestaurang?”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *